Friday, April 16, 2010

~kasih ibu~2

Ni satu lagi kisah yg termuat dlm artikel Anis tue..Mengikut penulis, ni adalh dr pengalaman seorang anggota bomba.

Pada satu kemalangn yang dasyat di lebuh raya yang melibatkan sebuah kereta,sepasg suami isteri dan seorang bayi. Kereta yang dinaiki mereka telah hilang kawaln lalu terbabas ke pembahagi jalan jalan dgn hentaman maksimum. Kereta remuk sepenuhnya. Di tempat duduk pemandu, si suami telah terkulai, badan terlungkup pd stering, dia mati dgn kecederan teruk pada tubuh dan kepala.

Di sebelahnya pula si isteri sedang bergelut dgn kematian, tubuhnya tersepit di situ, terkapit di antara tempat duduk dgn keluli pejal kemek spt ragum maut yg menggigit rapat. Pipinya tertusuk2 kaca cermin hadapan yg pecah, kulit dahinya terkoyak sehingga menmpakkan putih tulang tengkoraknya kesan tujahan keras an hantukan kuat semasa titik hentaman berlaku.Tulang bahu kanan patah, tulang itu tercungkil keluar mengoyakkan daging dan kulit bahunya, tgnnya terkulai.

Pada saat ini ketika darah merah pekat mencucur keluar dr tubuhnya dan kesakitan tidak mampu dibayangkan dgn kata2, dgn isyarat longlai dia meminta pada anggota bomba utk diberikan padanya anaknya yg terselamat, bayi masih dlm bendungan itu menangis kuat. Si ibu dgn lelehan airmata bercampur darah dlm tangisan pilu penuh sayu mendakap anaknya seakan tidak mahu berpisah dgn jantung hatinya. Dlm seribu kepayahan, si ibu menyingkap bajunya dan menyusukan anaknya. Dlm saki baki afasnya itu dia memeluk anaknya, merangkul erat dan disuapkan lautan kasih sayang dlm aliran air susunya kpd mulut comel yang rakus menyusu. Kasih ibu seputih susu sebening firdausi. Dalam nafas sukar itu dada si ibu berombak2, nafasnya tersekat2..sesaat kemudian dia memejamkan matanya yang menangis, roh berangkat pergi buat selama2nya. meninggalkan anaknya bersama tangisan memanjang dlm episod kasih yg tidak kesampaian.

-Zul Ramli M.Razali,ANIS April 2010-

Sama2 kita hayati dan renung2kan..

5 comments: