Thursday, April 29, 2010

~soalan dan jawapan~

soal jawab:)Ibu suka pada jawapan ajinomotosuga nie..ni ibu jumpa kat forum apa ntah hihi

Just nak tanya, orang yang selalu berfikiran negatif, pemarah, sensitip dan mudah tersentap/terasa...adakah itu satu penyakit pada diri atau pun dah memang sikap macam tu. Benda ni sebenarnya pada saya, saya cuba nak jadi seorang yg berfikiran + dan tidak mudah tersentap atau sensitif...tp sukar. Sikap saya macam ni telah membuatkan kawan-kawan saya dan ipar duai saya meluat kat saya. Di rumah begitu, di ofis pun sama. Sbg coth, dalam department saya...apabila saya tidak dipanggil masuk mtg sama, saya mula lah akan fikir negatif dan cepat terasa. Bila jadi begitu saya sendiri akan tertanya-tanya dan akan bertanya pada bos saya..kenapa saya tidak di panggil masuk mtg sama...sambil berkata..ialah saya orang tak penting..takkan bos nak panggil saya. Saya cuba nak bersikap open, nak jadi sorang yang matang, tidak sensitif, tidak mudah terasa hati, tetapi tidak boleh. Begitu juga apabila kawan-kawan saya keluar waktu lunch, tidak mengajak saya, saya akn cepat terasa...sambil bertanya pada kawan2 sya kenapa tidak pelawa saya sama...kenapa tak ajak aku sama..ialah aku tahulah aku ni tak setaraf dgn korang..dulu kita sama-sama..pegi mana pun sama-sama..seakrang korang lupakan aku. Saya tak tahu lah..agaknya sbb sikap saya macam ni buat orang meluat pada saya. Saya cuba hindar kan benda-benda macam ni..tak nak jadi sorang yang sensitip, pemarah, mudah terasa,,,tp tak boleh. Apa yang boleh saya laku kan...?? Pada zahirnya nampak saya lemah lembut, tp dalam hati saya..itulah sifat-sifat yang ingin saya buang...saya tak tahan lagi dgn sikap macam ni...

ajinamotosuga:
- u kene jadi kawan pada diri sendiri dulu
- negatif or positif cuma SIMBOL saja, energy tetap sama
- lihat positif terhadap apa pekara pun
- kene fahamkan diri tu bahwa banyak pekara di luar kemampuan diri sendiri
- jangan curse diri selalu, give kredit to urself, aku boleh
- must have FOCUS, u must be aware of ur focus in life
- all begin in ur mind, it effects ur thinking, see as what it is, u must not tambah tokok untuk kasik sedap 'rasa' or ur feeling
- feeling is NOT THINKING , it arises when u gives VALUE to something or anything , kendian u jadikan 'feeling' tu as u base of thinking, tu yang u 'sakit jiwa'
- blajar 'letting go' esp things beyond ur ability
- tarik napas panjang2 kendian cuba fikir apa yang u rasai misal 'kecik ati' bila kawan tak ajak makan tu , then u 'self talk' soal diri, wajar ke aku marah? bukan ke hak mengajak or tidak tu pada depa? walo kawan sejati sekali pun kalo dia tak ajak kenapa nak sakit jiwa plak? LOJIK ke kalo kawan baik segalanya mesti bersama? setiap pekara mesti bersama??? cam tu?

teknik tu saya term as 'membasuh emosi'
- banyakkan membaca buku motivasi, terutama baca sirah nabi kita, buku2 pasal sahabat nabi, kisah hidup mereka, autobiography manusia2 hebat dunia cam Gandhi , Lincoln
- nak kata penyakit boleh, nak kata tidak pun buleh but kalo ikut psikoloji , jiwa yang tidak di obati boleh menyebabkan FISIKAL injury DAN fisikal yang tidak di obati pun buleh sebabkan jiwa yang luka
- u ramai kawan tapi u sunyi , saya rejek kawan tapi saya happy (i dont need a friend, i just need the world)
- sebelum awak nak kawan terima awak, awak kene terima diri awak dulu, sebelum awak nak kawan sayang awak, awak kene sayang diri awak dulu
- how good do u think u know urself? esp YOUR MIND? saya yakin fikiran awak 'melayang layang tak bertujuan'..yer?

- to think OR not to think, kalo awak tak amik PILIHAN untuk berfikir, awak akan gunakan FEELING sebagai buah fikiran dan macam saya kata feeling bukan satu fikiran, feeling is just a value-premise
- sekarang awak dah buat PILIHAN , bertanya diri, kenapa aku macam ini?? so that is good, give credit to urself

No comments:

Post a Comment