Friday, March 18, 2011

Praktikal: Lepas Dari Hijab

Saya menerima banyak keluhan dari pembaca Jiwa Positif Hidup BerTuhan. Pelbagai persoalan bermain di fikiran mereka di mana, khusyuk itu seperti apa? Apakah keadaan ketika khusyuk? Apakah rasanya?

Kemudian terus lagi pertanyaan, bagaimana rasanya sedar akan Allah SWT setiap saat itu?

Akhirnya sampai kepada keluhan.... susahnya saya ingin sedar akan Allah. Susahnya saya ingin khusyuk. Susahnya nak rasa tenang.. nak bahagia...etc..etc

Saudara,

Semua persoalan ini adalah disebabkan oleh kita masih memikirkan "bagaimana keadaan sebuah rasa" ketika kita bersolat... ketika kita mikraj... ketika kita 'bertemu' Allah SWT.

Kita masih memikirkan tahap-tahap. Tahap-tahap itu ada dan ia sebenarnya adalah keadaan sebuah rasa. Tiada bahasa atau tulisan yang mampu menggambarkan keadaan rasa itu melainkan sedaya yang mungkin dapat dijelaskan oleh mereka yang pernah merasakannya. Pun begitu, ia tidak sama seperti yang dirasa.

Selain itu kita juga terhijab kerana sering ingin kembali merasakan keadaan sebuah rasa yang pernah kita rasakan pada waktu yang lepas. Lalu kita mencari semula rasa yang penah kita rasai itu. Kita sebenarnya mencipta fikiran yang lebih banyak dengan cuba mencari rasa yang pernah kita rasai.

Cuba kita perhatikan ketika kita dilanda masalah di mana kita sangat-sangat memerlukan Allah SWT. Di tahap awal, pasti kita masih lagi terhijab disebabkan kita lebih mengutamakan masalah berbanding Allah SWT. Walaupun kita mengadu pada Allah, memohon pertolongan, namun jiwa pasti gelisah.

Ini kerana masih ada fikiran yang kuat ketika itu iaitu memikirkan tentang masalah kita itu. Di suatu ketika, di saat kita sudah tidak mampu menahan gelisah yang sangat-sangat menghimpit jiwa, akhirnya kita mula melepaskan masalah itu perlahan-lahan.

Kita mula berkata, "lantaklah..., biarlah... terima je lah... ". Sebenarnya ketika ini kita benar-benar melepaskan masalah kita dan kita benar-benar datang ke Allah SWT. Namun pada yang sama, jika kita ada kesempatan menyelesaikan masalah (atas petunjuk Allah sebenarnya) kita tidak biarkan kesempatan tersebut dengan melakukan sesuatu untuk terus menyelesaikan masalah kita.

Kita berserah namun tanpa kita sedar. Ketika inilah seandainya iman kita tidak kuat, kita berasakan kita yang menyelesaikan sendiri masalah kita kerana ketika kita kuat memohon pada Allah, Allah tidak makbulkan tetapi ketika kita biarkan saja masalah kita, masalah kita selesai seolah-olah ia bukan dari Allah SWT. Berhati-hati.

Saudara,

Hal di atas sangat menyakitkan. Kita berserah hanya ketika jiwa sudah gelisah yang maksimum. Seandainya iman kita zero, boleh jadi sehingga membuatkan seseorang membunuh diri.

Lalu bagaimana berserah dengan lebih awal sebelum jiwa ini berada pada gelisah yang maksimum?

Lepaskan Hijab

Seandainya kita memohon kepada Allah SWT dengan masih mengharapkan sesuatu tanpa menyandarkannya kepada kehendak Allah, pasti kita akan kecewa seandainya apa yang diharapkan tidak diizinkan Allah SWT.

Saudara,

Apabila kita ingin ke Allah dalam apa jua keadaan samada ketika solat atau tidak, ketika ada masalah atau tidak, ketika sedang melakukan kerja atau diam ke Allah.... UTAMAKANLAH ALLAH SWT.

Caranya mudah... KUATKAN KEINGINAN KITA UNTUK KE ALLAH. BERADA DEKAT DENGAN ALLAH.

Dekat bagaimana? Tidak perlu difikirkan.

Yang penting ingin ke Allah.

Allah itu dekat... ye benar... namun tidak perlu memikirkan rupa Allah itu bagaimana kerana apa yang kita fikirkan.. bayangkan yang pasti itu bukan Allah SWT. Yang utama jiwa ini benar-benar ke Allah.

Seperti kita berada di samping ibu ayah atau suami/isteri. Walaupun mereka ada di sisi, namun kita ingin rasa dekat dengan mereka. RASA DEKAT INI TIADA TAHAP. Ia akan terus meningkat dan terus meningkat selagi kita ingin terus dekat dengan mereka.

Biarlah jasad kita memeluk erat ibu, ayah atau suami/isteri, namun ada rasa yang masih tidak akan berhenti... terus kuat dan kuat ingin berada dekat. Sebuah rasa kasih sayang yang tidak ada hujungnya.

Rasa ingin yang sangat kuat ke Allah SWT akan membuatkan yang lain tidak penting. Masalah selesai atau tidak, kita tidak peduli. Khusyuk atau tidak, bukan perkara utama dalam hal ke Allah. Bahagia atau tidak, kita tinggalkan. Gelisah atau tidak kita biarkan. KERANA SEMUA ITU KEHENDAK ALLAH.

Semuanya sendiri akan ditinggalkan dengan cara yang PRAKTIKAL ini iaitu ingin dekat dengan Allah SWT... full stop.

Tiada kehendak rasa itu dan rasa ini. Tiada kehendak tahap itu dan tahap ini. Tiada apa-apa kehendak melainkan cuma satu... ke Tuhanku... Allah SWT.

Pemberian Allah pada kita bukan URUSAN kita. Itu adalah kehendak Allah SWT. Seandainya Allah memberikan kita bahagia, pasti kita akan dirasakan bahagia itu oleh Allah. Seandainya Allah SWT memberikan kita khusyuk, pasti kita berada dalam khusyuk. Seandainya Allah mencabut segala gelisah hati ini, pasti kita ditenangkan oleh Allah SWT.

Kesimpulan

Ketika diri memohon, meluahkan, bercerita, berkomunikasi, berdoa, solat etc...etc, kuatkan rasa ingin ke Allah. Tingkatkan terus ingin ke Allah.... teruskan lagi teruskan.

Caranya.... Lepaskan segala kehendak.... lepaskan kehendak khusyuk... lepaskan kehendak tenang.. lepaskan kehendak bahagia.. lepaskan kehendak masalah selesai.. lepaskan.. lepaskan.. KERANA SEMUA ITU URUSAN ALLAH.

URUSAN KITA ADALAH 'ROJIUN'... DATANG.... KEMBALI... KE ALLAH. Pilihan... free will yang diberikan oleh Allah SWT adalah samada beriman atau tidak.. ini sahaja. Lalu ke Allah dengan penuh tekad. YAKIN bahawa Allah sentiasa menyambut kedatangan kita.

Lakukan urusan (rojiun) kita dengan sempurna... LEPASKAN SEGALA KEHENDAK KECUALI INGIN KE ALLAH.... teruskan... kuatkan.... terus... terus... jiwamu pasti meluncur laju ke Allah tanpa hijab.

Ya Allah, Aku rindu ya Allah, aku rindu padaMu ya Allah.

Ya Allah, aku datang kepadaMu ya Allah. Aku kembali ya Allah, aku kembali.

Ya Allah, aku hadir ya Allah, aku hadir. ya Allah..... ya Allah.....

Labaikallah humma labaika

Labaikallah humma labaika

Labaikallah syarika laka labaika

Innalhamda wani’mata la

ka Wamulkalla, syarikala

Fuad Latip

Jiwa Positif Hidup BerTuhan

http://www.fuadlatip.com/

18 Mac 2011

No comments:

Post a Comment