Wednesday, December 23, 2009

ingatan n panduan

Ibu nk memetik sedikit sebyk ilmu dari buku yg ibu baca.Semoga dapat memberi ilmu kepd kite semua..ini juga sebagai ingatn dan panduan untuk ibu di masa depan,:D

Tanpa disedari, hidup dan tingkah laku kita lebih byk dipengaruhi oleh pendapat org lain. Kdgkala kita oleh lupa siapa diri kita yg sbnrnya, kerna asyik mendgr dan mengikut pendapat org lain. Padahal, sehingga akhir waktu, manusia tidak akan berhenti membicarakan hal org lain.;)

Seorg ahli falsafah pernah berkata, "Bumi akan berlalu, namun tabiat membicarakan org lain tdk akan pernah berhenti. Setidaknya, bagi sesama iblis yg saling membicarakan keburukan dirinya sendiri."

Ketika kehidupan terasa begitu sukar dan otak seperti tidak mampu berfikir bagi menyelesaikan masalh, pendapat org lain bagaikan satu penyelsaian yg baik bagi membantu kita menuju jln keluar. Namun, tidak menghairankan sekiranya ada byk pendapat yg membingungkan sehingga kita tidak mampu buat keputusan yg betul n tepat.

Apa yg perlu dilakukan???

Pertama > tetapkan tujuan dan standard peribadi.Jgn mudah libatkan org lain. Kita sendiri mengetahui dan paling mampu merasakannya. Berbicara secara peribadi kepada Tuhan.

Kedua > belajar menulis kronologi masalah yg dihadapi, dari mula hingga saat ini.

Ketiga > senaraikan pilihan2 penyelesaian masalh tadi.

itu sedikit sebyk ibu cut n taip kat sini hihi..xla semua ibu taip..ponek dh nie..mau sleep ngn hero manja sayang ibu dh :D

No comments:

Post a Comment